Lav dit eget introprogram – også selv om du har været samme sted længe

Der er mange fordele ved at have indsigt i din arbejdsplads, dens ledere og dens udfordringer og kultur.

  • Du skaber bedre produkter, da du kan tage hensyn til flere interesser (også de usagte)
  • Du kan give din chef bedre rådgivning og heads-up på udfordringer, der lurer i horisonten (noget, alle gode chefer sætter pris på)
  • Du undgår ubehagelige overraskelser fra blinde vinkler
  • Du får et bedre internt netværk – socialt og professionelt
  • Og en stærkere position i virksomheden – til gavn for din karriere

Er du allerede enig, så hop til bunden af dette indlæg og få fire hurtige trin til at komme i gang, ellers læs først mere om hvordan og hvorfor.

Fortsættelse af det klassiske introprogram

Da jeg i sin tid startede i PFA, lå der et introprogram, hvor jeg skulle tale med samtlige 32 ledere i mit forretningsområde. Det var mange samtaler, men tiden viste sig hurtigt at være givet rigtig godt ud. På ingen tid kunne jeg tale med om de vigtigste forretningsudfordringer. Desuden kendte jeg nu til tidligere tiders succeser og fiaskoer, samt en del om magtrelationerne.

Efter introforløbet var slut, fortsatte jeg med selvbestaltede intromøder rundt om i organisationen. De tog enten form af en frokost, 10 minutters snak efter et møde eller som et rent intromøde.

Fordelene ved at tale med andre end de nærmeste

Gevinsten var, at jeg hurtigt kom ind på livet af organisationen og dens beslutningstagere. Og fik en masse vigtig information. Information jeg kunne bringe tilbage til mit eget forretningsområde og berige kolleger og chef med. Information til at kunne deltage i diskussioner, som jeg ellers var afskåret fra. Information, der gjorde mit arbejde mere effektivt og succesfuldt. Information, der slet og ret gjorde mig til en mere værdifuld medarbejder.

For eksempel havde jeg et møde med en frustreret leder. Hun følte sig overset, da hun ikke var en del af den formelle kommandovej op til direktionen. Da jeg kort tid forinden havde talt med en anden leder, som netop var en konge i forhold til kommunikationen op og ned i organisationen, kunne jeg hurtigt give nogle ideer til hvordan og hvorledes den frustrerede leder kunne få hul igennem, og hvem lederen skulle tale med. Hendes mission lykkedes, og jeg havde fået en ny ven i organisationen, der senere gjorde mit eget liv lettere ved at åbne døre for mig.

Den position fik jeg kun, fordi jeg havde brugt tid på at spørge ind til de pågældende chefer om deres arbejdsområde og generelle udfordringer. Hvis jeg kun havde holdt mig til mine egne opgaver og den pæne ”hvordan går det så”-snak, var jeg aldrig kommet derhen, hvor jeg forstod processen og dens dele.

Viden skaber resultater og troværdighed

Det har måske ikke så meget med kernen i mit arbejde at gøre, men det giver troværdighed i forretningen, når man også kan den slags.

Så inviter dig selv ud i de kendte og ukendte hjørner af din organisation, og bliv et videnknudepunkt. Gevinsten overstiger indsatsen.

Fire hurtige trin til at komme i gang

  1. Lav en liste over personer, der er relevante at tale med (gå eventuelt en tur rundt på din arbejdsplads og hent inspiration eller kig på organisationsdiagrammet)
  2. Ud for hver person skriver du hvorfor personen er interessant og hvad du gerne vil have ud af et møde
  3. For hver person noterer du også hvordan et møde bedst afvikles (formel mødeindkaldelse, tilfældigt møde ved kaffemaskinen, frokostaftale, 5 minutter før/efter et allerede planlagt møde, ect.)
  4. Start fra toppen af og begynd at holde møderne. Ofte er et om ugen eller hver 14. dag rigeligt – husk at møderne gerne må være korte. Er der meget kød på samtalen, er det let at genoptage snakke på et senere tidspunkt.

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.